Thursday, January 27, 2011

AKU ANAK CIKGU2…


Agak kepelikan kah tajuk entry aku kali nie?? Urmm..aku rasa xder ar pelik mane sebab CIKGU2 refer to my parents..they’re both is a teacher..Pendidik anak bangsa..walaupun ayah aku dah bersara tapi title cikgu sentiasa ada..jadi pendek cite sume org kampong akan kenal ak sbgai anak cikgu selama2nye..
So mari kite story pasal pengalaman aku sbgai anak cikgu..kite mulakan dengan cite yg bagus2..
  •   Tak kira kat sek ren or men aku nie agak famous sbb sekolah aku belajar adalah tempat keje mak bapak aku..cikgu2 sume kenal..budak2 pun sudah semestinya kenal aku..ramai gak ar nak jadi kakak angkat and adik angkat..haha kelakar bile ingat balik…Bile cikgu dah kenal so senang ar kan nak amik hati..dah xder segan2 nie..terutama skali masa sek men..tanpa segan2 mntak cikgu bagi markah A untuk kerja khusus..hehe..
  •  Ayah aku dulu sebelum bersara jadi cikgu HEM..so slalu ar gak aku tunggu dia dalam pejabat..nanti aku dapat ar amik air kotak..ala kan dolu2 ada susu free tuk RMT..aku pun dapat gak..eh bukan dapat..aku amik..hehe..banyak lagi ar aku dapat free..tshirt sukan,bekas pensil,pensil..makan free bile cikgu2 mesyuarat..duduk dalam pejabat ayah aku macam mem besar..siap pusing2 kerusi bagai..hehe

  •  Sebagai anak cikgu aku ada banyak peluang..jadi pengawas sekolah laa.. paling bagus sekali sek men aku pegang jawatan agak tinggi..lepas tue wakil sek masuk macam2 kuiz..eh tapi aku jadi wakil bukan sebab aku anak cikgu okey..sbb aku menonjolkan diri dan berjaya bukti kemampuan..walaupun x sehebat mane..

  •  Haa..dulu aku darjah satu dua kali..sebabnye xde sape nak jaga kat umah..mak ngan ayah aku kan kerja..tp sebab ayah aku mengajar kat sek ren aku pun ikut dia g sek sekali..so disebabkan ayah cikgu kat situ aku pun ditempatkan dekat kelas darjah satu..so aku nie kire cepat ckit ar belajar 3M..berbanding adik beradik yang len..

Sebenarnye banyak lagi nak cite benda baik..tapi nnt meleret plak..so kite beralih pulak benda buruk as anak cikgu..
  •  Ramai orang ada PHD ngan aku..ayat yang aku selalu dengar “ ye ar,diakan anak cikgu”..so what!! Bukannye aku anak menteri pun..even kalau aku bagus dalam pelajaran pun org kaitkan status sbgai anak cikgu..mmg ar ada terkene tempias cikit..tp sume org leh pandai kan asalkan usaha.. 
  •  Waktu sek ren selalu x pergi kokurikulum..x pergi latihan sukan..bende nie mmg best kadang2..tapi ble semangat nak pergi ayah aku x nak g sek..ye ar aktiviti nie kan time ptg..rumah kitorg bkn dekat kawasan sek..luar kawasan sek..so jarang2 ar aku pergi..
  • Aku x suke bile time meeting..MESTI balik lambat..klu umah aku dekat x per ar.. dulu sek rendah x pe lagi nak tunggu..klu time sek men nie sorg2 jer tunggu kat kantin pdhal org len dah balik..lpas tue cikgu2 len lalu mst tanya “ayah kamu x sampai lagi”..dah ar nak bawak phone jarang..tp cikgu2 faham klu aku bwk phone..sbb rumah aku kat pekan lain..pernah sekali aku kene balik ngan cikgu len..smpai2 umah aku rasa nak nangis je..lupe amik kunci kat ayah!! Mak plak balik lambat sbb mengaja kat sek men..dah ar xde tmpat berteduh..lastnye campak beg pnjat tiang umah..x tau ar ada org nampak ke x..
  •    Masa aku form 4 and 5 kan sibuk ngan kelas tambahan..so aku kena nek bas.. time nie la aku blaja naik bas..ye ar mak bapak aku masing2 keje..rumah jauh plak tue..so aku nie bukan ar jenis parent yg mmg datang amik kat sek..prnah skali ada mslah komunikasi ngan mak..mak aku ingat ada kelas tambahan.. so mak x berhenti amik kat sek..handphone xder..public phone kne kad..pe lagi jadi pengemis ar kejap..

Ok ar tue jer nak share as anak cikgu..banyak lagi senemarnye..tp t berleret-leret org menyampah lak nak baca..

Akhir kata..SAYA BANGGA JADI ANAK CIKGU….

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...